Picasso

Den unge Picasso

Picasso-museet i Barcelona fokuserer på Picassos tidlige værker

Når man besøger Picasso Museet i Barcelona, skal man ikke forvente at se det ene hovedværk efter det andet. Museet indeholder først og fremmest værker fra den tidlige periode i Picassos produktion - og denne periode er nøglen til at forstå Picassos senere udvikling.

Picassos ophold i Barcelona

Picassos tidligere udvikling, i årene før han i 1904 flytter til Paris, er kendetegnet ved store eksperimenter. Picasso fortærer den ene stilart efter den anden i en voldsom eksperimenterings-proces, der i virkeligheden aldrig slutter. Men med den såkaldte Blå Periode intræder for første gang en vis form for orden og ensartethed.

Det er de tidlige eksperimenter og den blå periode, der er i fokus på Picasso Museet i Barcelona, og det gør museet til et spændende studium i Picassos udvikling mod det talent, der gør ham til det 20. århundredes måske kendteste billedkunstner.

Besøger man Picasso museet i Barcelona springer de vilde eksperimenter i den tidligere produktion i øjet. Disse eksperimenter viser tydelig indflydelse fra såvel lokale, spanske tendenser og større, paneuropæiske kunststrømninger.

Kopi, kopi, kopi...

Skal man forstå Picassos tidligere produktion må man forstå de metoder, Picasso blev skolet efter i det spanske undervisningssystem. Omkring århundredeskiftet var undervisningen i billedkunst bygget op omkring studiet af klassiske modeller og kopier af samme. Picassos første mange år på skolebænken var derfor præget af utallige kopier af klassiske værker, modeller, og stiløvelser hvor en eksakt kopi af naturen var målet.

Picassos egen far var selv kunstlærer, og der er ingen tvivl om, at Picasso ad denne vej har modtaget mange mere eller mindre bundre opgaver, der havde kopien af modeller og klassiske værker i centrum. At Picasso i så høj grad blev vænnet til at kopiere klassiske værker gav den den unge kunster et enormt repertoire og en usædvanlig teknisk formåen. Picasso blev så trænet, at han i de senere år i løbet af et øjeblik kunne trække essensen ud af et værk og lure trickene af i en ny kunstretning - en egenskab, der i høj grad kom den spanske maler til gode.

Den Spanske Guldalder

Picasso lærte således Velázquez, Goya, El Greco, Murillo, Zurbarán og de andre spanske mestre at kende særdeles godt. Kigger man godt efter i Picassos værk forbliver disse kunstnere, deres motiver og teknikker hjørnesten gennem hele Picassos produktion - selv i de perioder, hvor Picassos er mest eksperimenterende og banebrydende. Klare eksempler er selvfølgelig Picassos serie med Las Meninas (inspireret af Velázquez' klassiske værk fra 1656) og serierne med tyrefægter-motiverne (inspireret af Goyas serier).

Indflydelsen fra lokal Catalansk kunst

Pablo Picasso flyttede til Barcelona med sin familie i 1895. Og selvom Picasso i de følgende år boede i flere perioder i både Montoriol, Paris og Madrid blev Barcelona den mest grundlagt base indtil Picasso endelig flyttede til Paris for at blive der i 1904.

I Barcelona-årene kom Picasso i berøring med lokale kunstnere. Flere af dem er ikke en del af den kunsthistoriske kanon, men de pryder mange af Barcelonas museer og kom til at spille en vigtig rolle som tidligere indflydelseskilder for Picasso. Der er tale om kunstnere som Ramón Casas, Miguel Utrillo og Santiago Rusiñol. Flere af disse frekventerede som Picasso caféen Quatre Gats, der var blevet åbnet i 1897 og herfra stammer mange af Picassos tidlige portrætter.

Den franske forbindelse

Men tidligt bliver det de store internationale kunstnere og strømninger som impressionismen, pointillismen og ekspressionismen og symbolismen, de store franske kunstnere, der kommer i centrum. Blandt de store indflydelseskilder under de første rejser til Paris er Toulouse-Lautrec en af de helt store: Picassos overtager Toulouse-Lautrecs grafiske udtryk med de store monokromatiske flader i flere malerier, særligt tydeligt i et værk som Le Moulin de la Galette.

Barcelona

Selv efter de første rejser til Paris forbliver Barcelona Picassos base, og indflydelsen fra den lokale modernisme og anarkisme er stor. Picasso-museet i Barcelona viser på glimrende vis Picassos udvikling i denne periode. Udstillingen er i øvrigt omgivet af smukke omgivelser: museet har opkøbt 5 gamle, gotiske palæer i Montcada gaden, og dermed er det muligt at kombinere et besøg på museet med et besøg i den nærliggende gotiske perle Santa María del Mar blot et stenkast fra museet.

Firmarejser, kongresser & erhvervsrejser

rejsegarantifonden